4 aspecten van communicatie


Volgens het werk van Schulz von Thun  zijn er 4 aspecten die samen de boodschap bepalen: de inhoud, de onderlinge relatie, het appèl en de expressie.

 

Effectief communiceren, betekent doelgericht communiceren. Dat impliceert dat je vooraf een doel hebt met je communicatie, en dat je een boodschap ontwerpt die in lijn is met je doel; die bijdraagt aan je doel. Let dan bij het ontwerpen op al deze 4 aspecten:

 

4 aspecten van de communicatie

4 aspecten van de communicatie – Schultz von Thun

De inhoud zijn de woorden zelf, de boodschap. Feitelijk wat er gezegd wordt. Welke woorden kies je om je dichter bij je doel te brengen?

 

De expressie is dat wat de spreker van zichzelf laat zien in de communicatie. Of juist verhuld door maskerende technieken, of juist imponerende technieken. Wat laat je van jezelf zien, dat het meeste bijdraagt aan je doel?

 

De relatie is wat de spreker meegeeft in de boodschap over hoe de spreker de relatie ziet. Met name enerzijds de waardering/minachting en anderzijds de sturing/ruimte die aan de boodschap worden toegewezen zijn van belang. In het kader van jouw doelstelling, wat wil je qua relatie door laten schemeren?

 

Het appèl, ten slotte, is dat wat de spreker voor invloed wil hebben op de toehoorder met de boodschap, en wees daarin duidelijk. Wat wil je bereiken met je communicatie, en bereik je dat hiermee?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *