NLP techniek: Actie-gerichte zinnen


Ken je dat, zo’n vergadering waar de mensen passief zijn, en enkel tegenwerpingen te berde brengen? Is het tijd om dat gedrag te doorbreken? Misschien dat het in actie zetten van deze mensen, iets te doen geven, je kan helpen. En misschien herken je wel andere situaties waarin je actie-gerichte zinnen kan gebruiken.

Eigenlijk is het heel simpel: reageer op wat de ander zegt met een vraag die begint met “Kan je dat even … (actie) …?” of “Kan je even … (actie) …?”. Vraag om simpele acties die beweging impliceren, zoals:

  • Kan je dat even op het bord zetten?
  • Kan je dat even voor me uittekenen?
  • Kan je dat even presenteren?

Een andere situatie kan zijn wanneer iemand iets van je gedaan wilt krijgen, of een aap op je schouder wil zetten, en je ziet dat niet zitten. Een mooi kluitje in het riet kan dan zijn om eerst de persoon zelf tot actie te laten komen:

  • Kan je even een voorstel maken?
  • Kan je even de voor- en nadelen op de mail zetten?
  • Kan je even een presentatie maken?
  • Kan je even een vergadering beleggen?

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *