Andere vormen van zakelijk NLP gebruik


Zakelijke diensten, klinkt wel heel formeel, en waar het om gaat is dat NLP ook vele voordelen kan bieden in een zakelijke context. Veel meer dan de drie focuspunten die ik hier presenteer. Wil je meer weten, zien wat voor voordeel op zakelijk vlak jij kan behalen met NLP dan wil ik je graag bij een informele bak koffie laten zien hoe NLP kan bijdragen aan jouw zakelijk succes in jouw specifieke situatie. Ik hoor graag van ja!

Voorbeeld 1: verbeteren van samenwerking

Samenwerking bestaat niet; samenwerking is geen ding. Samenwerking is een woord om een actief proces van samenwerken aan te duiden. Het verbeteren van samenwerking betekent dus het verbeteren van het actieve proces van samenwerken. Samenwerken bestaat uit twee deelprocessen: taakverdelen en afstemmen. Het deelproces Taakverdelen staat of valt met de juiste afspraken maken. Betere afspraken maken kan met behulp van NLP technieken Chunking, het Metamodel en Miltonmodel, Doelen en uitkomsten. Het deelproces Afstemmen is niets anders dan communicatie, ofwel het actieve proces van effectief informatie overdragen. NLP zit boordevol tools die je kan inzetten bij het verbeteren van de effectiviteit van het informatie overdragen. Tools die je op zakelijk vlak kan inzetten voor bijvoorbeeld analyse van en advies over het huidige proces, of gerichte training en coaching van de betrokkenen.

Voorbeeld 2: verbeteren van organisatie-effectiviteit

Divergeren, convergeren, centraliseren, delegeren… Veel beslissingen over de inrichting van de organisatie hebben een direct effect op het functioneren van de organisatie. Zichtbare effecten en minder zichtbare effecten. Vooral de minder bekende en minder zichtbare effecten van bijvoorbeeld het opdelen van een organisatie in onderdelen kunnen de effectiviteit behoorlijk drukken. En wanneer jij je dan bedenkt dat organisatieveranderingen enkel het probleem verleggen en nieuwe effecten op het functioneren met zich meebrengen, is het misschien een goed idee om eens volledig te overwegen om juist bij deze zachte kant van de effecten van het inrichten en organiseren stil te staan. Zodat je de werkelijke oorzaken van organisatieproblemen kan weghalen, in plaats van onrust creëren met de schijnoplossingen van harde organisatieveranderingen.

Voorbeeld 3: versnellen van opleidingen en verbeteren van sourcing

NLP technieken komen voort uit de NLP methode: het NLP Modelleren. Door van deze methode gebruik te maken, ontdek je waar het werkelijk om gaat bij succesvol gedrag, dus ook bij een succesvol opleidingsresultaat of het succesvol uitoefenen van een functie. En wanneer je waar het werkelijk om gaat in kaart hebt gebracht, kan je veel gerichter opleiden, dan wel vacatures invullen, met een veel beter resultaat. Grofweg mag je rekenen op een besparing van de helft van de tijd bij het toepassen van de methode NLP Modelleren bij opleidingen (in de helft van de tijd krijg je jouw studenten en cursisten op hetzelfde niveau), en bij sourcing mag je rekenen op minimaal een verdubbeling van true positives bij vacature-invulling.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *