Vormvoorwaarden van een effectief doel


De vormvoorwaarden om van een doel tot een succesvol en effectief doel te komen zijn:

Formuleer het doel positief.
Weet wat je wel wil, niet wat je niet wil. Definieer iets waar je heen wilt. Beter dan “Ik wil niet dik zijn.” is “Ik heb een mooie lijn.”. Beter dan “Ik wil 10 kilo afvallen.” is “Ik weeg [expliciet gewicht].”. Wat zal het resultaat zijn? Is het mogelijk dit resultaat te halen?

Formuleer het doel gebaseerd op zintuigen.
Zorg ervoor dat je je doel kunt zien, horen, voelen, enz., en beschrijf het ook in die termen. Ik zie …, ik hoor …, ik voel … Wees specifiek!

Sta aan de kant van de oorzaak.
Het doel moet door jezelf zijn geïnitieerd en door je zelf worden onderhouden. Beschrijf het op zo’n manier dat jij iets doet. Als je bijvoorbeeld iets nodig hebt voor je doel van een leverancier, dan is de levering iets door een ander, en heb jij je doel niet in eigen beheer. Om het toch in eigen beheer te krijgen kan je bijvoorbeeld beter beschrijven wat je gaat doen om toch je spullen te krijgen. Een goed doel is niet afhankelijk van andere mensen.

Zorg ervoor dat het doel ecologisch en wenselijk is.
Weet wanneer en waar je het wilt, evenals wanneer en waar je het niet wilt. Je wilt zelf van het resultaat profiteren, evenals ook anderen. Overweeg de gevolgen. Sluit het aan bij de persoonlijkheid van de persoon, het familiesysteem, algemene waarden en doelstellingen.

Het doel behoudt de positieve effecten van de huidige staat.
Het doel is een toevoeging aan de bestaande keuze, eerder dan dat het aspecten van de huidige situatie, die nuttig kunnen zijn, elimineert.

Specifiek en context afhankelijk.
Bepaal wanneer en hoe het doel gewenst is. Bepaal waar en wanneer niet. Sommige doelen zijn niet bedoeld voor alle situaties…

Formuleer een bewijsprocedure.
Omvat een intern proces, interne staat, extern gedrag.
Wat is er intern en / of extern anders wanneer je het doel kan. Denk aan beeldspraak, kennis, submodaliteiten, strategieën, gedrag.

Juiste voorstelling
Qua tijd: Er zijn meerdere manieren om een doel te halen. De beste doelstelling is dan ook niet tijdens de weg er naartoe, maar een voorstelling van ergens nadat de weg is afgelegd. Beter dan je voor te stellen dat je afvalt is je voorstellen dat je een goede lijn hebt. Stel het jezelf voor en beschrijf het doel alsof het nu al zo is (in tegenwoordige tijd).
Qua voorstelling: je kan een voorstelling op 2 manieren maken: alsof je het nu echt beleeft en door je eigen ogen kijkt (geassocieerd), of alsof je jezelf het ziet beleven waarbij je jezelf ziet in de voorstelling (gedissocieerd). Een gedissocieerd doel, dus een voorstelling waarbij jij jezelf ziet, motiveert beter; heeft een sterker magnetisch effect.
Qua actie: bepaal een eerste, echt bijdragende stap, hoe klein dan ook. Dat kan zoiets simpels zijn als een afspraak met jezelf maken in je agenda, of iets klaarleggen om later mee verder te gaan. Zorg dat een eerste stap genomen is, dat je begonnen bent.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *