NLP techniek: Embedded metaforen


Een goede manier om de aandacht vast te houden is een zogenoemde ‘open loop’ te creeren. Dat betekent dat je een verhaal maar voor 80% verteld, en dan overgaat naar iets anders, om later terug te komen en de resterende 20% te vertellen. Bij de overgang moet het duidelijk zijn dat het verhaal nog niet af is, en wanneer je dit gebruikt zorg er dan voor dat je alle open loops weer sluit om onrust en irritatie te voorkomen.

 

Ook kan je een ketting maken van metaforen, om de persoon door verschillende states te leiden. Deze metaforen kan je embedden voor het grootste effect. In het midden van de embedding is ruimte voor specifieke inhoud die binnen de context van de metaforen zijn plaats krijgt. Tegelijk creëer je open loops met het embedden, door de metaforen niet af te maken, en pas later te sluiten, in omgekeerde volgorde.

 

Structuur van vertellen:

  • 80% van metafoor 1 (staat 1)
  • Brug
    • 80% van metafoor 2 (staat 2)
    • Brug
      • 80% van metafoor 3 (staat 3)
      • Brug
        • 80% van metafoor 4 (staat 4)
        • Brug
          • Specifieke inhoud/boodschap
          • Break-state
        • Close loop 4 (resterende 20%, staat 4)
      • Close loop 3 (resterende 20%, staat 3)
    • Close loop 2 (resterende 20%, staat 2)
  • Close loop 1 (resterende 20%, staat 1)

 

Voorbeeld van embedded metafoor states bij een verkoopverhaal

Wanneer je een verkoopverhaal wilt vertellen (als verkoper, maar bijvoorbeeld ook in een sollicitatiebrief), dan is een veelgebruikte structuur AIDA: attention, interest, desire, action. Oftewel, in de eerste metafoor creëer je een gevoel van attentie, van oplettendheid, bijvoorbeeld door aan te sluiten bij de probleemervaring van de klant. Vervolgens creëer je een gevoel/staat van interesse, bijvoorbeeld door nieuwsgierigheid aan te wakkeren naar een oplossing zonder de oplossing weg te geven. De derde staat is desire, een gevoel van verlangen versterken naar het product / de dienst / jezelf als werknemer, bijvoorbeeld door een toekomstige situatie te schetsen waarin de probleemervaring uit het gedeelte attention verdwenen/verbeterd is. In de vierde staat creëer je actiebereidheid, echt een call-to-action, bijvoorbeeld door schaarste of de uniekheid van het aanbod te benadrukken.
De specifieke inhoud/boodschap kan dan vervolgens ofwel een feitelijke voorstelling zijn, of een meer op een gevoel gerichte presentatie.
Afsluiten (het closen van de loops) vervogens in de volgorde: call-to-action, vervolgens het verlangen, vervolgens de interesse, en afsluiten met de interesse.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *