NLP techniek: Gevoel omkeren


Doel: Negatieve gevoelens; angst, stress, spanning, beklemming, onzekerheid, … omzetten in een goed gevoel.

Proces: Een gevoel heeft een begin, en een eind. Gevoel heeft altijd beweging. Wanneer gevoel stil staat, dan is het niet meer voelbaar. Na associëren met het negatieve gevoel, het gevoel buiten jezelf plaatsen en het bewegingspatroon veranderen. Na de verandering van het bewegingspatroon, het gevoel weer in jezelf plaatsen. Er is nu ruimte gecreëerd voor een goed gevoel. Stap in een ervaring waarin je je goed voelde.

Voor je aan de slag gaat: zorg voor rapport en check de ecologie.

1. Ontdek het negatieve gevoel.
Waar in je lichaam zit het gevoel? Waar begint het? Concentreer je op het gevoel en merk hoe het zich beweegt. Welk beweging maakt het? Volgt het een patroon? Van boven naar beneden of van links naar rechts, maakt het rondjes of beweegt het als een spiraal?
(Vaak zie je dat iemand de beweging al maakt met zijn/haar handen. Dan kun je deze beweging exact na doen en de ander vragen de richting te veranderen, terwijl jij met je handen laat zien wat je bedoeld door bijvoorbeeld in plaats van rechtsom, linksom te bewegen. Let er wel op dat het gevoel buiten het lichaam is geplaatst en dat deze ook weer in het lichaam geplaatst wordt. Hiermee sla je stap 2 over.)

2. Plaats het negatieve gevoel buiten je lichaam en verander de beweging.
Pak het gevoel en plaats het met je handen van binnen naar buiten. Visualiseer het bewegingspatroon nu buiten je, zie hoe het beweegt. Beweeg mee met je handen. Keer het bewegingspatroon om in omgekeerde richting, gebruik je handen hier weer bij. Zie hoe het nu in omgekeerde richting beweegt.

3. Het omgekeerde bewegingspatroon binnen het lichaam plaatsen.
Pak het gevoel met je handen en plaats het terug in je lichaam en voel hoe het nu andersom beweegt. Blijf de beweging volgen, zodat je het goed kunt voelen. Laat nu de beweging versnellen, steeds sneller. Als je dat niet fijn vindt, laat dan het gevoel vertragen, steeds langzamer. Het versnellen of vertragen zorgt ervoor dat het negatieve gevoel uitdooft.

4. Kies een positief gevoel en ontdek het positieve gevoel.
Roep een herinnering op waarin je het positieve gevoel had en maak contact met het gevoel. Concentreer je op het gevoel en ontdek het goede gevoel. Waar in je lichaam zit het en welke bewegingspatronen maakt het?

5. Versnel het positieve gevoel.
Blijf de beweging van het goede gevoel volgen, zodat je het goed voelt. Laat nu de beweging versnellen, steeds sneller en sneller. Het versnellen versterkt het positieve gevoel.

Soms helpt het extra om het een kleur te laten geven bij stap 1, om vervolgens de kleur te laten veranderen bij stap 2 (intensiteit naar grijs, of koeler maken met blauw).

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *