Oefening The learning state


Zoek een punt recht voor je, net boven oogniveau, zodat je ogen iets naar boven zijn gericht. Concentreer je op dat punt. Leg je focus en aandacht gedurende 10 seconden compleet op dit punt. Dit is je (gerichte) focale visie.

 

Na die 10 seconden, breng je 2 vingers met gestrekte arm zodanig in je gezichtsveld dat ze net onder het focuspunt omhoog wijzen. Terwijl je ogen gericht blijven op het focuspunt, spreid je langzaam je armen, en richt je je blik (ZONDER JE OGEN TE BEWEGEN; die blijven gericht op het focuspunt) op je vingers. Kijk maar eens hoe ver je jouw armen kan spreiden terwijl jij je vingers kan blijven zien. Dit is je perifere visie.

 

“Zijn” in de perifere visie (vaak gezien als een afwezige blik) is een 1e vorm van trance. Je kan veel beter verbanden leggen en het grote plaatje zien in de perifere visie, waar de focale visie meer gericht is op detail. In de perifere visie zie je veel meer en vooral beweging.

TIP:

Wanneer je in het donker loopt, kijk langs wat je wil zien. Je perifere visie kan beter zien in het donker, dan je focale visie!

Uitnodiging:

Wanneer je weet dat je focus, en dus aandacht beperkend werkt, verleg dan je focus regelmatig en bewust. Kijk om je heen, bekijk zaken van verschillende kanten, neem een ander standpunt in. Richt je aandacht op wat het waard is!
Verblijf wat vaker in “the learning state”.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *