Overtuiging


Laat mij je iets bekennen: ik vind het best lastig om mezelf te presenteren, hier, omdat ik graag meer wil laten zien van mezelf dan alleen een opsomming van kale feiten. Want is het nu werkelijk interessant dat ik naast NLP Trainer bijvoorbeeld ook bevoegd Docent Hoger Onderwijs ben, dankzij een opleiding Pedagogische Didactische vaardigheden? Of hoe mijn ervaring in diverse managementfuncties opgebouwd is, of dat ik al sinds 1988 met NLP bezig ben? Zou jij dan beter kunnen concluderen dat je bij First Act het beste af bent? Ik hou er niet van om mezelf te moeten bewijzen op die manier, om jou te overtuigen van kennis en kunde met verwijzing naar dingen die ik in het verleden heb gedaan, of papiertjes die ik in het verleden heb behaald. Ik geloof daar niet in, het past mij niet. Het gaat er niet om wat ik gedaan heb of toen deed, het gaat er om wat jij van mij kan en mag verwachten NU. En zoals je bij je NLP-opleiding zal gaan leren, zijn er diepere gronden dan het oppervlakkige gedrag van iemand in het verleden.

Mag ik je een stukje in mijn diepere gronden begeleiden, met name in de context van training en coaching? Dan weet je ongeveer wat je kan verwachten…

Ik geloof…
… dat alles één geheel vormt. Niets staat los. Zaken als onderdeel benaderen simplificeert, en verwijdert van de werkelijkheid. Onderdelen bestuderen beperkt. Onderdelen verklaren mist het grote geheel. Focus beperkt.

… dat mijn drive, mijn passie, VERBINDEN is. Verbinden van alle losse onderdelen tot één groter geheel. Theorie en praktijk verbinden tot een groter geheel. Individuen verbinden tot één groter geheel. Losse kennis verbinden tot één generiek principe of idee, één groter geheel. Bottum-up, top-down, middle-out, het maakt niet uit: de top is het hoogst haalbare. Samenvoegen van delen, helen, verbinden, symbiogenese en synergie: dat is wat mij energie geeft!

… dat het grootste geheel ongekend en onbeschrijfelijk is. Elke beschrijving beperkt. Dus alles wat ik zeg is beperkt, en niet de werkelijkheid. Luister dus niet naar mij, ik spreek niet de waarheid. Luister dus niet naar mij, ik kan alleen maar liegen…

… dat het resultaat van de leerling nooit iets negatiefs kan zeggen over de kwaliteit van de leerling. Een negatief resultaat van een leerling zegt enkel en alleen iets over de trainer.

… dat leren hetzelfde is als het onbewuste (re-)conditioneren. Leren is een continue proces. Je kan niet niet-leren. Afleren is het loslaten van oude, verkeerd gegeven, lessen. Afleren is ook gewoon leren, en net zo gemakkelijk.

… dat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat mensen bewust bekwaam moeten zijn om iets te leren (Kolb) omdat dat het onderwijskader is waarbinnen onderzoek heeft plaatsgevonden. Mensen leren door langdurige focus en concentratie, en ook (en sneller) door de kwartjes die vallen, de lichtjes die aangaan. Mensen kunnen heel snel leren, in momenten van inzicht. Mensen zijn in staat life-changing events te ervaren in een split-second, duidelijk tot uiting komend in bijvoorbeeld traumatische ervaringen.

… dat wanneer trainers, docenten en/of coaches niet in staat zijn om mensen snel iets (af) te leren, dat dit iets zegt over de lessen en de (bege-)leider, en niet over de leerling.

… dat NLP een andere denkwijze is, die voor wie dan ook toegevoegde waarde heeft in het grote geheel. NLP verrijkt het leven, is overal toepasbaar, en heeft duidelijke eigen voordelen ten opzichte van klassieke denkwijzen. Echter, het is niet het antwoord op alle situaties, het is geen heilige graal. Soms is een hamer handig, soms een schroevendraaier.

… dat werkelijk beheersen van NLP (of een andere vaardigheid) bestaat uit drie fasen: 1) weten of kennen, 2) in staat zijn te doen of kunnen, 3) gegeven een situatie kunnen bepalen wat te doen of kiezen. Kennen, kunnen, kiezen.

… dus …
… ik richt me op coaching en training als een interactief proces, in het hier en nu, met veel improvisatie en creativiteit.

… mijn belangrijkste competentie is mijn onderwijskundige wendbaarheid, utilization, het gebruikmaken van de situatie zoals die daar is.

… ik richt me op kleinschalige trainingen, zodat ik de leermomenten kan herkennen en daarop kan anticiperen met maximaal rendement.

… mijn unieke opleidingen en trainingen worden top-down, globaal naar detail, door mijzelf gestructureerd en ontworpen.

… is volgens mij de toegevoegde waarde van een training de leerling daadwerkelijk de ervaring te laten zijn; de ideeën en principes te laten doorleven. Slechts weinig bewuste detail-kennis is relevant.

… zorg ik dat de setting van een opleiding en training zo veel mogelijk breekt met oude structuren om een nieuw perspectief te kunnen bieden.

… wanneer ik niet in staat ben een leerling naar de eindstreep te brengen, krijgt deze zijn investering terug.

Dit houdt me scherp. Dit geeft mij energie. Dit levert resultaat. Dit is waar ik voor sta. Zo creëer ik impACT!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *