Berichten zoeken

De hulpbron driehoek

De hulpbron driekhoek is een basistechniek in NLP. Het helpt je om los te komen uit situaties, stemmingen, problemen en dergelijke waar je in vast kan zitten of vast kan lopen. Hier de stappen:

    1. Identificeer een situatie, een probleem, een stemming waar je in vastzit of vastloopt. Iets waar jij je niet bepaald goed bij voelt, en waar je uit los zou willen komen.
    2. Pak 3 papiertjes of post-its. Schrijf op de eerste “Vastzitten” of “Vastlopen”, op de tweede “Afstand” en op de derde “Hulpbron”. Leg deze vervolgens in een driehoek op de grond.
De hulpbrondriehoek
De hulpbrondriehoek
  1. Heel kort, stap even op VASTLOPEN, en maak kort contact met de stemming die bij VASTLOPEN hoort; slechts een paar seconden.
  2. Neem vervolgens letterlijk en figuurlijk afstand van het VASTLOPEN of VASTZITTEN door op AFSTAND te stappen, waarbij je alle gevoelens die bij het VASTLOPEN/VASTZITTEN horen achterlaat bij het kaartje VASTLOPEN/VASTZITTEN.
  3. Terwijl je op AFSTAND staat, draai jij je in de richting van HULPBRON. Kijk naar HULPBRON van een AFSTAND. Identificeer een HULPBRON die je zou helpen, die geschikt zou kunnen zijn, bijvoorbeeld humor, zekerheid, speelsheid, nieuwsgierigheid en dergelijke. Zie van een AFSTAND die HULPBRON ontstaan op HULPBRON.
  4. Kijk naar HULPBRON en weet dat je zo meteen in die HULPBRON gaat stappen, en volledig contact gaat maken met die HULPBRON. Stap nu in HULPBRON en maak volledig contact. Wikkel HULPBRON om je heen als een warme deken, voel alle bijbehorende gevoelens, herinner je alle eerdere keren dat je deze HULPBRON hebt ervaren. Voel deze HULPBRON in je hele lijf.
  5. Wanneer je deze HULPBRON volledig ervaart, en jij er klaar voor bent, stap je op VASTZITTEN/VASTLOPEN en je neemt daarbij alle positieve gevoelens uit HULPBRON met je mee. Neem even een moment om de gevoelens te laten integreren. Voel wat je voelt, ervaar wat je ervaart.
  6. Wanneer de integratie gedaan is, stap dan uit de driehoek. Haal diep adem, en merk hoe het probleem veranderd is. Welke nieuwe mogelijkheden heb je nu? Wat is er anders, wat is er nieuw?

 

Indien nodig kan je deze oefening meerdere keren herhalen. Belangrijk is dat je HULPBRON zo sterk mogelijk maakt; sterker dan VASTZITTEN/VASTLOPEN. Dat kan je doen door ofwel één specifieke hulpbron heel sterk te maken, of door meerdere hulpbronnen te identificeren en te stapelen, of beide.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *