Berichten zoeken

Meer quotes (en dergelijke)

Afkortingen

  • Afko: Afkorting
  • Dirfst: do it right the first time
  • FEAR: False Evidence Appearing Real
  • FEAR: Fail Early And Responsably
  • IT: Ivoren Toren
  • K3V: Kanten Voor Verbetering Vatbaar
  • KISS: Keep It Short and Simple
  • Fail: First Attempt In Learning
  • Nimby: Not In My BackYard
  • CYA: Cover Your Ass
  • WYSIATI: What You See Is All There Is

Modellen

  • Bob de Bouwer syndroom: alles zelf willen doen.
  • De drilpuddingaanpak: alles laten bewegen, niets veranderen.
  • JBF-methode: Jan Boeren Fluitjes-methode.
  • KWW model: Kijken Wat het Wordt-model.
  • Van der Valk-methode: als het maar veel is.

Gezegden, ideeën en wijsheden

  • Quid Latine dictum sit, altum videtur (alles klinkt beter in latijn).
  • The map is not the territory, het menu is niet het eten.
  • We all do our best, appreciate that & be present.
  • Je krijgt wat je meet, targets leiden tot manipulatie.
  • De een krijgt de tijd, de ander een klok.
  • Live, that is what life is for.
  • Leven is het meervoud van lef.
  • Angst is bedoeld om je te behoeden, soms behoedt angst om te leven.
  • Those who see further, tend to stand on the shoulders of giants.
  • Doceer het idee, niet de bijdrage.
  • Juicy bits first.
  • Dat gaat er in als Gods woord in een ouderling.
  • Goals begin behaviors, consequences maintain behaviors.
  • Sure we do have an “open door”-policy: we go to the boss, complain and if the boss doesn’t like it, the door is open.
  • Pro-actief worden: van mogen en moeten naar willen en kunnen.
  • Lach om jezelf (je komt niet meer bij).
  • Van een worst kan je geen varken maken.
  • Chaos: geordend volgens een niet begrepen systeem.
  • Klantgericht of klantgezwicht.
  • Management is doing things right, leadership is doing the right things.
  • Wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor vergeten te worden.
  • A meeting is an event where minutes are kept and hours are lost.
  • Talents can’t be taught; skills (howto’s) and knowledge are (facts, experience).
  • Des te meer je probeert te herinneren wat het is dat je niet hoeft te weten over wat je niet begrijpt, des te minder zal je.
  • What we do not capture today, is lost forever.
  • Een gat in de markt is er niet voor niets.
  • Inspect what you expect
  • The key to commitment is involvement.
  • If you tell me, I will listen. If you show me, I will see. If you let me experience, I will learn.
  • Help people reach their full potential, catch them doing something right.
  • Een discussie is geen dialoog.
  • We are not just our behavior, we are the person managing our behavior.
  • People who feel good about themselves, produce good results.
  • The best minute I spend is the one I invest in people.
  • Take a minute: look at your goals, look at your performance, see if your behavior matches your goals.
  • Everyone is a potential winner. Some people are disguised as losers, don’t let their appearances fool you.
  • Data is not information; Information is not knowledge; Knowledge is not understanding; Understanding is not wisdom.

Quotes

  • “You will accelerate your personal learning when you teach what you learn to others.” – Stephen Covey.
  • “Communicate your vision until it reaches the critical mass to get the momentum going.” – Stephen Covey.
  • “We voelen ons onsterfelijk, terwijl we juist de Schepper elke dag moeten bedanken dat we ons weer mogen scheren.” – Flavio Briatore.
  • “Kennis is wat je nog weet, nadat je alle feiten bent vergeten.” – Howard Gardner
  • “Onze grootste angst is niet dat we onvolmaakt zijn, maar dat we mateloos krachtig zijn.” – Nelson Mandela
  • “Pennies do not come from heaven. They have to be earned here on earth.” – Margaret Thatcher
  • “De vraag of een computer kan denken is even irrelevant als de vraag of een onderzeeër kan zwemmen.” – Edsger W. Dijkstra
  • “Een computer kan in twee seconden zoveel fouten maken als twintig man in twintig jaar.” – Horowitz
  • “Ga voor een 8 of hoger!” – The ultimate question, Fred Reichveld
  • “Men kan niet-niet-beinvloeden. Iedere communicatie moet een reactie oproepen en is daarom een manipulatie.” – The language of change, Paul Watzlawick
  • “We need managers, not MBA’s!” – Mintzberg

Wetten, principes en effecten

Forer effect

Mensen zullen in een algemene en globale persoonsomschrijving een grote uniekheid zien. Forer gebruikte de volgende tekst, en liet de juistheid van de persoonlijkheidsomschrijving scoren door studenten. Gemiddeld vonden de studenten dat deze algemene en globale omschrijving 80% (cijfer 8) de uniekheid van hun persoonlijkheid in zich droeg, terwijl iedereen dezelfde tekst kreeg:
U hebt het nodig dat andere mensen u graag zien en u bewonderen, maar toch blijft u kritisch voor uzelf. Hoewel u enkele zwakheden hebt in uw persoonlijkheid, kan u die doorgaans goed compenseren. U heeft een aanzienlijk ongebruikt talent dat u nog niet tot uw voordeel hebt gebruikt. Hoewel u discipline en beheersing uitstraalt, voelt u zich regelmatig zorgelijk en onzeker. Soms twijfelt u er ernstig aan of u de juiste beslissing hebt genomen of het juiste heeft gedaan. U verkiest een bepaalde hoeveelheid afwisseling, en wordt ontevreden wanneer u gehinderd wordt door beperkingen. U bent er ook trots op een onafhankelijk denker te zijn en u aanvaardt andermans mening niet zonder bevredigend bewijs. Maar u vindt het onverstandig om uzelf zomaar bloot te geven voor de anderen. Soms bent u extravert, vriendelijk, gezellig in de omgang, terwijl u op andere momenten introvert, behoedzaam en gereserveerd bent. Sommige van uw ambities zijn niet geheel realistisch.

NEAR model

Een model voor flexibititeit van gedrag:
Neem waar – Notice
Evalueer – Evaluate
Aanpassen – Adapt
Reageer – Respond

Halo-effect

Een Halo-effect is het verschijnsel waarbij de aanwezigheid van een bepaalde kwaliteit bij de waarnemer de suggestie geeft dat andere kwaliteiten ook aanwezig zijn.

Dit verschijnsel werd geformuleerd door de psycholoog Edward Thorndike in 1920.

Het duivel- of hoorn-effect is het verschijnsel waarbij individuen negatiever worden beoordeeld op basis van een enkele ongewenste kwaliteit. Een enkel minder punt wordt gegeneraliseerd naar de persoon.

Pareto principe

Elke groep van zaken die bijdragen tot een gemeenschappelijk effect is het grootste deel van het effect toe te schrijven aan een relatief klein aantal van deze zaken. Een effect dat optreedt wanneer 2 losse verzamelingen naast elkaar worden gehouden.

Bijvoorbeeld:
– 20% van het werk levert 80% van de winst.
– 20% van de tijd levert 80% van de productie.
– 10% van de mensen bezit 90% van het geld.

Wet van Boehm

Herstelkosten van fouten nemen exponentieel toe naarmate het detectiemoment later ligt. Dus: signaleer problemen en fouten zo vroeg mogelijk.

Wet van Brooks

Het toevoegen van menskracht aan een project dat over de deadline gaat, vertraagt het project verder.

Wet van Metcalfe

De waarde van een netwerk neemt kwadratisch toe met het aantal aangesloten entiteiten.

Anders gezegd, hoe meer entiteiten onderdeel zijn van het netwerk, hoe meer waarde het netwerk voor de gebruikers heeft.

De wet van Metcalfe, vernoemd naar Robert Metcalfe, wordt niet alleen op computernetwerken toegepast. Ook voor een netwerk van mensen (zoals de Wikipedianen) geldt dat de waarde toeneemt met het aantal actieve medewerkers.

Wet van Murphy

Niets is zo makkelijk als het lijkt.
Alles wat er mis kan gaan, zal mis gaan.
Uit zichzelf hebben dingen en situaties de neiging om van ongemakkelijk naar beroerd te gaan.

Averse selectie

Koper heeft onvoldoende kennis van (de kwaliteit van) het product -> LEIDT TOT -> koper wil er (te) weinig voor betalen -> LEIDT TOT -> koper krijgt een product van slechte kwaliteit want verkoper kan voor lage prijs geen goede kwaliteit leveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *