NLP artikelen zoeken

Change personal history

De persoonlijke geschiedenis veranderen.
Voor het veranderen van ongewenste gedragingen of gevoelens die voortkomen uit het verleden. Hierbij maak je gebruik van een fysieke tijdlijn en van ankeren.
1. Zoek-anker plaatsen.
Neem het ongewenste gevoel, toestand of gedrag. Vraag uit en anker dit. Dit is een negatief zoekanker (backtrack anker)
2. Achterhaal hoe de tijdlijn voor iemand is.
“Als ik je zou vragen om in een richting te wijzen waar je verleden ligt, waarheen zou je die dan willen wijzen?…..(wacht tot de persoon reageert)
“En als ik je zou vragen om naar een punt te wijzen in je toekomst, waarheen zou je dan wijzen?……..(wacht tot de persoon reageert)
“En je heden, waar is dat?…….(wacht op het antwoord van iemand)
3. Zoek anker afvuren
“Dit gevoel heb je in je leven wellicht eerder ervaren” [vuur het zoek anker af en laat iemand op de tijdlijn achteruit richting het verleden lopen naar de eerstvolgende ervaring, daar laat je het anker los]
”Waar is je eerstvolgende moment in tijd waar je dit eerder hebt gevoeld?”
[Kalibreer sterke reacties en zorg ervoor dat de persoon de volledige ervaring waarneemt]
Sta stil in dat moment op de tijdlijn en vraag:
”Hoe oud ben je, Waar ben je, Met wie ben je daar? Vertel wat er gebeurt.”
[je ankert dit door op het zoek anker te stapelen en blijft dit afvuren tot de volgende gebeurtenis]
4. De vroegste gebeurtenis
Herhaal dit ongeveer van 3 tot 4 ervaringen, totdat de persoon is aangekomen bij de eerste gebeurtenis (0 – 7 jaar). Laat het zoek anker los voordat de ander van de tijdlijn afstapt.
Break state
5. Naast de tijdlijn
Vraag de persoon:”Stap uit de situatie door naast de tijdlijn te gaan staan.”
Vanuit deze gedissocieerde positie vraag je de ander vanuit het nu:
“Hoe oud ben je daar?”
“Wat had je toen nodig om je goed te voelen over jezelf?”
“Welke hulpbronnen zouden jou daar geholpen hebben?”
Anker de hulpbronnen, veranker ze afzonderlijk in een stapelanker.
6. In de tijdlijn stappen
Vraag de persoon: “Stap weer in het moment door in de tijdlijn te staan, richting de toekomst.” Laat in dit moment het zoekanker collapsen met het hulpbronnenanker. Ga elk van de ervaring af en collaps de ankers. De persoon loopt hierbij vooruit op de tijdlijn.
7. Terug in het Nu
Geef een suggestie mee “Je onbewuste kan ook verder gaan… met het opruimen… van de negatieve emoties… als je straks… bewust met andere dingen bezig bent… of als je slaapt…, je onderbewuste doet voor jou… wat je nodig hebt… en dat betekent… dat het onderbewuste… hier mee doorgaat…, zo lang als nodig is.”
8. Test en Future pace
“Is er een situatie in de toekomst waarbij je de negatieve gevoelens verwacht?
Ga in die tijd in die situatie staan en voel wat je voelt, ervaar wat je ervaart. Hoe is het nu?.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *