NLP artikelen zoeken

Emotionele basisbehoeften

Emotionele basisbehoeften zijn de waarden die ons motiveren om te doen wat we doen. Wanneer iemand waar je mee “werkt” één van de emotionele basisbehoefte noemt, dan weet je dat je met uitvragen bent waar je wilt zijn. Vanaf dit punt kun je interventies tot verandering aanbieden.

Wees je bewust dat de betekenis van deze waarde voor de persoon anders is dan de betekenis die jij er aan geeft.

Wees je bewust welke keerzijde de waarde heeft wanneer er bijvoorbeeld geen “vertrouwen” is.

Wees je bewust waar de persoon het meest op gericht is: het vermijden van de keerzijde van vertrouwen of het bereiken van vertrouwen. Vaak is het vermijden van de keerzijde te herkennen in uitspraken die de persoon doet. Hij/zij wil NIET dit en wil NIET dat. Woorden als MOETEN, ik wil geen … zijn. Het vermijden van een waarde kost energie en het bereiken van een waarde geeft energie.

Wees je bewust dat deze waarde, en de keerzijde ervan, HEEL BELANGRIJK voor de persoon zijn. Ergens in het verleden heeft hij/zij geleerd hoe deze waarde hem/haar goed hebben geholpen. Nu kan het in de weg zitten en zorgen voor een beperking, iets wat hem/haar belemmert te zijn/te doen wat hij/zij wil. Beperking komt ook tot uitdrukking als incongruentie, denk aan de neurologische niveau´s van Dilts. Bijvoorbeeld iemand zegt iets anders dan hij/zij doet.

Behoudt de goede dingen en vergroot de mogelijkheden door een breder gezichtsveld, door alternatieven te creëren.

Emotionele basisbehoeften zijn:

  • Zorg, verzorging
  • Vertrouwen
  • Begrepen willen worden
  • Acceptatie
  • Gehoord willen worden
  • Respect
  • Bewondering
  • Waardering
  • Bevestiging
  • Erkenning
  • Goedkeuring
  • Aanmoediging
  • Geruststelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *