NLP artikelen zoeken

Spelen met NLP – 1 Voorbereiding

Oefening baart kunst

Ga na wat jou zou helpen, om af en toe bewust te zijn van de dingen die je wilt leren, zodat je bewust kan oefenen en ervaren wat het effect is. Wil je tijden in je agenda reserveren, situaties als vergaderingen of gesprekken plannen om te oefenen, spiekbriefjes maken en bij je houden, alarmen zetten in je telefoon, post-its ophangen, inspirerende plaatjes en quotes zoeken, printen en ophangen, specifieke muziekkeuze op je telefoon of muziekapparaatgevaldinges of al die andere mogelijkheden die spontaan bij je opkomen. Misschien ken je wel iemand met wie je samen kan oefenen; neem eens contact op en spreek af!

Plan in elk geval in je agenda een moment om nog eens rustig deze site door te nemen (bookmark?). Misschien kom je wel stukken tekst tegen die je bewust wilt oefenen, gebruiken, inzetten. Gewoon om te zien wat er gebeurd, te ervaren wat het doet in verschillende situaties, lekker te experimenteren, te spelen in de zandbak die wereld heet.

Leerproces stappen (Kolb)

Volgens Kolb zijn er vier stappen die je kan doorlopen om iets te leren. Hieronder staan de stappen die ik je aanraad om een vaardigheid, zoals NLP eigenlijk is, te leren. Neem even de tijd om deze stappen in je hoofd te doorlopen, en of wat je hierboven hebt bedacht voldoende is om alle vier de stappen te kunnen doorlopen.

Blijf vaardigheden ontwikkelen
Blijf vaardigheden ontwikkelen

1. DOE HET. Ervaar wat het gedrag doet, welke resultaten je krijgt. Doe het minimaal drie tot vijf keer in verschillende situaties om een goed gevoel te ontwikkelen bij het effect dat het gedrag heeft, wat het effect is wanneer je het op deze wijze doet.
2. EVALUEER. Ga na wat er anders is. Leg je resultaten naast de resultaten die je met je normale manier van handelen zou hebben gehad. Merk de verschillen in effect.
3. GENERALISEER. Haal er algemene richtlijnen en principes uit. Denk situationeel. Welke voordelen zijn er in welke situaties bij de oude manier van handelen, en welke voordelen heeft het nieuwe gedrag in welke situaties. En welke nadelen zie je? En naast voordelen en nadelen, zijn er nog andere interessante punten te benoemen die een verschil kunnen maken?
4. PAS TOE. Maak situationele keuzes in gedrag. Neem het geleerde mee naar de praktijk.

Geef jezelf de tijd, gun jezelf om voor elke nieuwe vaardigheid alle vier de stappen te doorlopen voordat je iets nieuws leert. Veel plezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *