NLP artikelen zoeken

Spelen met NLP – 5 Effectief communiceren

NLP gaat dus over situationeel effectief handelen.

Nu is het mogelijk om op basis van overeenkomsten bepaalde situaties samen te voegen tot een groter geheel: bijvoorbeeld tot een professionele omgeving. Om vervolgens te bepalen wat het beste werkt in die specifieke omgeving; je maakt dan best-practices voor een context. Wanneer je goed kijkt dan zie je dat er NLP opleidingen zijn die zich specialiseren in een bepaalde context, waar je niet situationeel effectief leert te zijn, maar waar je best-practices leert voor of vanuit een bepaalde context: bijvoorbeeld NLP in sportcontext, NLP binnen een opvoedings- of pedagogische context, NLP en management, NLP in projecten. Het is belangrijk dat je weet dat best-practices enkel best-practices zijn binnen die specifieke context. Bijvoorbeeld een best-practice binnen een professionele context kan zijn dat je nette en schone kleren aanhebt met een zakelijke uitstraling (wat is het achterliggende doel, daar?). Dat is een best-practice die binnen de context van in-je-privétijd-lekker-in-je-tuin-werken niet zo goed werkt (wat is het achterliggende doel daar, en wat zou dan beter zijn?). Wanneer je dus een artikel leest over NLP, of op zoek gaat naar een NLP opleiding, bepaal altijd voor jezelf of het om een bepaalde context gaat (welke?) of niet.

Een andere manier van samenvoegen is op basis van gelijksoortige doelen, of gelijksoortige effecten. Een cursus “Nee zeggen met NLP”, “Spirituele groei met NLP” of “Stoppen met Roken met NLP” kunnen voorbeelden zijn. Er zijn zelfs hele stromingen binnen NLP die het doel als het ware voorschrijven, en je wel flexibel leren te handelen, maar enkel één richting op: altijd het doel hebben om je gelukkig te voelen, of altijd maar jezelf motiveren, of altijd maar NLP moeten gebruiken. De vooronderstelling is dat iedereen zich altijd goed wilt voelen, of dat iedereen altijd het maximale uit zichzelf moet halen, of dat NLP (situationeel effectief handelen) de enige manier is. Hierin is het belangrijk om je te beseffen dat het enkel manieren zijn om binnen een situatie dit specifieke resultaat te behalen, en dat wanneer je een ander resultaat wenst, je ook een andere manier van handelen beter kan gebruiken. Afhankelijk van JOUW doel kan je misschien beter de NLP technieken uit een aanvullende cursus “Starten met Roken met NLP” of “Doorgaan met Roken met NLP” gebruiken. En wellicht dat je doel soms niet situationeel effectief handelen is, maar dat je een benadering zoekt gebaseerd op feiten / waarheid / verklaring; dan is een wetenschappelijke benadering veel beter dan een NLP benadering. Het zijn aanvullende methoden, die je gegeven een situatie kiest om toe te passen.

De gouden regel is: ER IS BINNEN NLP NOOIT EEN VOORAF GESCHREVEN MANIER VAN HANDELEN DIE ALTIJD OPGAAT. Wanneer je vanuit NLP een standaardregel hoort over hoe altijd te handelen voor het beste resultaat, ga dan op zoek naar het antwoord op de vragen: “Binnen welke context bedoel je?” en “Om welk effect en/of welk doel specifiek te bereiken?”.

Spelend naar effectief communiceren

Communiceren is een vorm van handelen, namelijk de vorm van handelen waarbij informatie wordt overgedragen. Effectief communiceren, dus doelgericht communiceren, kan je weer opdelen in vier processtappen:
1) Bepaal je doel: wat wil je bereiken met je communicatie?
2) Ontwerp je boodschap.
3) Lever de boodschap congruent af.
4) Controleer je resultaat.

Hieronder staan vijf oefeningen waarin je met die vier stappen kan oefenen. Pas de regels bewust toe, en merk hoe het anders is:

Situatie 1: Stel je voor, een collega komt naast je bureau staan, en begint zomaar een praatje. Jouw doel: je hebt eigenlijk geen tijd, want je wilt op tijd thuis zijn, voor een leuk uitstapje.
Vindt drie manieren om hier mee om te gaan die bijdragen aan jouw doel, en doorloop in gedachten (visualiseer) alle drie deze manieren (ontwerp boodschap/afleveren/controleren).

Situatie 2: Stel je voor, een collega komt naast je bureau staan, en stort zijn hart uit. Je ziet dat deze collega het echt kwijt moet. Je hebt eigenlijk geen tijd, want je wilt op tijd thuis zijn, voor een leuk uitstapje.
Stel je doel vast, wat wil JIJ hier? Welke nuances zijn er hier van belang? Vervolgens zoek je drie manieren om hier mee om te gaan die bijdragen aan jouw doel, en doorloop in gedachten (visualiseer) alle drie deze manieren (ontwerp boodschap/afleveren/controleren).

Oefening 3: Bij de eerstvolgende drie personen die je ziet, kijk je gewoon naar iets wat je ziet, en je geeft een complimentje. Bijvoorbeeld: wat een leuke trui, wat zit je haar leuk, leuke nagels heb je! Ontdek welk effect het heeft om complimentjes te maken. Denk aan de 4 stappen van leren/ontdekken van Kolb uit de eerste aflevering, en gebruik deze vier regels als leidraad om deze oefening structuur te geven.

Oefening 4: Zoek drie situaties op waar jij je excuses kan/mag maken. Doe desnoods expres iets (kleins) fout. Zeg welgemeend sorry, en wacht tot de ander reageert. Na die reactie zeg je nogmaals sorry, en laat de ander weer reageren. Dan nogmaals, een laatste keer. Welkom in de zandbak/speeltuin van communicatie. Spelen. En misschien ontdek je wel dat de ander je nu gaat verdedigen, na die derde keer sorry. Grappig, nietwaar..?

Oefening 5: Zeg “Nee” op vier manieren (elke manier drie tot vijf keer), op een flexibele wijze; op een telkens andere manier die past bij het volgende doel (aspect van communicatie):
1) Behoudt van een goede relatie. Je zegt nee, maar op zo’n wijze dat het bijdraagt aan het behoudt van een goede relatie.
2) Duidelijke inhoud. Je zegt nee, en wel op zo’n wijze dat er geen twijfel bestaat over het NEE antwoord. Je doel is duidelijk zijn.
3) Flexibel, buiten de procedure die je normaal op je werk hebt. Dus: op een ongewone manier; schrijf het bijvoorbeeld op en laat dan het papiertje lezen in plaats van het te zeggen (natuurlijk verzin je zelf een manier).
4) Een vrolijke emotie achterlatend bij de vraagsteller. Zeg op zo’n manier nee dat de ontvanger van de nee er vrolijk van wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *