Berichten zoeken

NLP techniek: Swish patroon

De aandachtspunten voor een goede “Swish”-uitvoering:

  • “Swish”-patronen zijn ankers die een impuls (trigger) naar een nieuwe toekomst creëren. Zorg dus voor de juiste nieuwe toekomst.
  • Installeert nieuwe keuzemogelijkheden voor een nieuwe levenswijze (strategie) in plaats van oude gewoonten te veranderen of af te schaffen. De oude afhandeling blijft dus bestaan, NAAST de nieuwe. Deze techniek zal leiden tot een bewustwording bij een nieuw trigger-moment, waar dan een bewuste keuze gemaakt kan worden.
  • Richard Bandler: slechts de submodaliteiten zijn nodig voor de verandering.

Identificeer de context waar B aan wilt werken:
“Aan welk probleem in welke situatie wil je graag werken?”

Vraag B een geassocieerd beeld van het triggermoment te maken:
“Maak een beeld van de gewoonte of situatie die je wilt veranderen, gezien door je eigen ogen.”
“Hoe weet je dat het tijd is om het te doen?” (Trigger)
“Maak een beeld van dat moment vlak voor je met je gewoonte of situatie begint.”
Vraag verder uit om het contact met het moment te versterken (Waar ben je, met wie ben je daar, wat zie je).

Vraag B een gedissocieerd beeld te creëren van de gewenste situatie:
“Maak een beeld van hoe je het graag zou willen hebben. Je ziet jezelf in de gewenste situatie”.
Neem hiervoor de tijd, maak de situatie zo ideaal mogelijk voor B. A begeleidt B door bijvoorbeeld meer kleur aan het beeld toe te voegen, het beeld nog krachtiger te laten worden. Ga bij elke verandering van submodaliteit na of het, het gewenste resultaat geeft.

“Swisssssssshhhhh”

Vraag B het geassocieerde beeld van het triggermoment op een groot scherm voor zich te zien.
Laat B onderin het grote scherm, het gewenste gedissocieerde beeld plaatsen in de vorm van een klein zwart bolletje.
Vertel B dat het zwarte bolletje snel groter en helder mag worden, zo groot dat het het hele beeld vult. Laat dit samengaan met een SWIIISSSHHH geluid.

Break state

Herhaal de vorige stappen tenminste 5 keer, het gaat steeds sneller en makkelijker.

Geniet van je resultaat!

Test, probeer het oude beeld terug te halen

Future Pace:
“Morgen in dezelfde situatie, wat doe je dan (hoe voel jij je dan). Welke mogelijkheid kies je hoe daar te zijn?”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *