Berichten zoeken

Uitgangspunten bij een (NLP) training

Chunking

Als de chunks te groot zijn, raken de toehoorders overdonderd en als de chunks te klein zijn raken ze verveeld. Chunk iedere stap zodanig dat succes verzekerd is en installeer op onbewust niveau de vaardigheden die later als bewuste vermogens naar boven zullen komen.

Sequencing

Maak de volgorde van de training zo dat deze gelijk is aan de volgorde die de expert/rolmodel volgt of de vaardigheid brengt. Iedere ervaring is de bouwsteen voor de volgende en het geheel leidt tot het bereiken van de doelstellingen van de training.

Overtuigingen en waarden

De expert heeft bepaalde ondersteunende overtuigingen en waarden. Achterhaal eerst de overtuigingen van de expert die afwijkend zijn van jouw toehoorders.

Elimineer de beperkende overtuigingen en installeer overtuigingen die ondersteunen en bekrachtigen. Hypnose en submodaliteiten kunnen krachtige hulpmiddelen zijn.

Positieve interne representatie

Laat de focus op wat ze WEL moeten doen, in plaats van op wat ze moeten vermijden. Bekrachtig en anker successen wanneer je deze waarneemt. “Pak” ze wanneer ze iets goed doen. Versterk hun succes. Houd ze een positieve interne representatie voor waarin ze zichzelf kunnen zien om net zo succesvol te kunnen zijn als het model.

Feedback

Er zijn 2 vormen van feedback: directe en uitgestelde. Om het onbewuste goed te kunnen trainen is directe feedback essentieel. Het bewustzijn kan wel met vertraagde feedback omgaan, maar je mist de automatische reacties van het onbewuste en daarmee is uitgestelde feedback minder effectief.

Visuele herhaling

Visuele herhalingen zijn zeer effectief.

  • Visualiseer een gedissocieerd beeld om te oefenen zodat je correcties kan maken.
  • Associeer pas wanneer je jezelf de vaardigheid correct hebt zien doen.

Leren van het rolmodel

Als het mogelijk is, zorg je ervoor dat je voor de training al de vaardigheid gebruikt, zodat het onbewuste van de toehoorders voorbereid; zodat ze al een onbewust beeld hebben van hetgeen ze gaan doen.

Wees zelf de expressie van het model dat je uitdraagt. Wanneer jij congruent en overtuigd bent zal het de inhoud en overdracht op onbewust niveau ondersteunen.

Gebruik een duidelijke structuur

Motiveer eerst, dan inhoud vertellen, vervolgens laten zien en ervaren in een specifieke situatie, en afronden met transitie naar andere contexten (4 mat model). Ondersteun het onbewuste met plaatsankers die aanduiden waar je mee bezig bent, denk ook aan flexibiliteit in gedrag met de Satir-modes.

Houd het luchtig

Gebruik humor en spel om de hulpbronstate vast te houden. Omzeil voordrachtspanning en oude schoolankers.

Tips

  • Vragen in bijvoorbeeld een oefening kunnen duiden op angst of weerstand. Preframe: We gaan nu eerst doen, daarna vragen.
  • Let op het woordje preframe in de vorige tip, en gebruik ze!
  • Geef een heldere instructie, let op BMIR’s. Algemene instructie afsluiten met een duidelijke instructiezin eerstvolgende stap, NU.
  • Markeer het startmoment duidelijk. “Alles duidelijk? 3, 2, 1, start!”
  • Geef een evidence-procedure mee, zodat ze zelf kunnen meten dat het goed is gegaan.
  • Geef een tijdframe mee. Geef aan dat het tijd is met een liedje of een geluid. Let op dat in-timers dingen willen afmaken, en dus een voorsignaal nodig hebben. Zorg voor een duidelijk zichtbare klok.
  • Blijf in de lead zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *